top of page

יאמות וניאמות

עודכן: 10 במאי 2022


יאמות וניאמות

לפני הכניסה לאסנות, התנוחות של התרגול, עלינו לנסות להבין את הרעיון הגדול של היוגה. היוגה זוהי דרך חיים- אומנות המכילה את כל היבטיי החיים. היאמות והניאמות מופיעות ביוגה סוטרה לפני התרגול הפיזי, שכן ראשית עלינו להכין את הקרקע ולהשביח את עצמנו, מתוך הבנה שהתקדמות רוחנית תשתקף קודם כל ברמה האישית- חברתית.

יכולה להיווצר אסנה ללא ידיעת היאמה וניאמה, אך האם זהו הדפוס אנרגטי שאנו רוצים ליצור בתוכנו? האם אז נקרא לצורה אסנה או שנוכל לקרוא לה בפשטות "מתיחה"? דבר מאפשר דבר, כלומר היאמה והניאמה מאפשרות את האסנה. אלו לא הדיברות עצמן כמו מודעות שהדבר קיים ועם הכניסה לדרך היוגה יישומן הופך לחלק בלתי נפרד מאתנו כמתרגלי יוגה ובעיקר כאנשים החיים בתוך חברה וקהילה.

יאמות

ערכי מוסר הנוגעים ביחס הפרט עם סביבתו

זהו הצעד הראשון כמו סידור הבית וניקיונו על מנת להזמין לתוכו אורח / מצב חדש – להיכנס.

המילה יאמה היא גם המילה מוות והמטרה שלנו ביישום היאמות היא כל מה שיש להמנע ממנו, כל מה שיש בו מוות ולא חיים.

אהימסה – אי אלימות: אי פגיעה. במחשבה, בדיבור ובעשייה. מצב תודעתי של אי-פגיעה עשוי לתמוך בתודעה שקטה. במפגש עם האסנה נבקש להרפות בתוך תנוחה ולא לכפות אותה על גופינו. להפוך את התרגול למסע של חקירה עצמית ולא מטרה. בסביבתו של מי שנמצא באי רצון לפגיעה – מרחב שלם של שלום ואהבה.

סטייה – כנות: ערך האמת אינו מובן מאליו ולכן דורש מאתנו בזמן התרגול להיות בהקשבה ושימת לב, על מנת להיות במערכת יחסים קרובה יותר עם הגוף, הנשימה והלב. מי שנמצא במצב תודעתי זה, התוצאה כבר נמצאת בפעולה. כלומר אם הכוונה היא כנה התממשות הדבר היא קרובה.

אסטיה – אי גניבה: היוגה היא נתינה ולא לקיחה. אנחנו מנסים שלא לקחת תנוחה, אנרגיה או מחשבה מהאחר וע"י כך להכיר בעובדה שאוצרות החן כבר מתקיימים בתוכנו.

ברמצ'אריה – תיעול האנרגיה: בתוכנו אנרגיה עצומה. נלמד לתעל אותה ולהשתמש בה למען הבנה וחקירה עצמית ופחות לסיפוק האגו או הנאת החושים. בראהמהצ'אריה עוסקת בהתמרה של אנרגיה ולא הדחקתה.

אפריגרהה – שחרור: מאגירה או צבירה של חפצים, מחשבות, דעות, ציפיות. לא להחזיק אלא לשחרר, החופש שנמצא בלשחרר ולתת ללכת. כשהחופש נמצא התרגול מוביל אותנו למצב בו אנו מבקשים להיות בידיעה עצמה ופחות לצבור ידע או מידע. במקום של הטרנספורמציה ופחות בצבירה של האינפורמציה.

מושג הרכושנות מתרחב לכל דבר מהחומרי לאנושי, חוויתי, אשר מעצים את האי-שקט ומונע את הבנת החיים. הסתכלות אחת הינה שאנו מחזיקים בדברים והסתכלות נוספת תהיה שהם אלו המחזיקים בנו. כך שהחיים מפסיקים להיות אותו נהר בזרימה והופכים להיות ביצה נבדיל בין תשוקה להשתוקקות.

אין היוגה ממליצה להימנע מתשוקה שהרי היא אש החיים, אלא להימנע מהשתוקקויות. כלומר החופש השתוקקויות הוא התשוקה עצמה התשוקה לחיים

ניאמות

ערכיי התנהגות אשר תורמים להתפתחות אישית של השוחר וחלים על המשמעת האישית

שאוצ'ה – טוהר, ניקוי בעיקר של הגוף אך דרך זה גם של התודעה. קיימות 6 טכניקות פיזיות לטיהור. אדם אשר הגיע לניקיון מושלם וחופש מציווי הגוף אהבתו לאחר מכן תהיה רוחנית יותר ולא אנוכית. בתרגול האסנות נחפש מקום שקט, נקי ומאוורר.

סאנטושה – שביעות רצון, הסתפקות ושמחה במה שיש. נתרגל תמיד מתוך שמחה פנימית, נודה על נפלאות הגוף הבריא שלנו שמאפשר לנו את התרגול. תמיד נשמור חיוך קטן בזוית הפה ובכך נבטיח שאין כיווץ שפתיים ומתח בין הגבות, נחוש באסנה את מבע הפנים ונחזור תמיד לרכות. ויאסה: "אם אדם מחפש סיפוק הרי הוא דומה למי שבורח מעקיצת העקרב וממהר אל הנחש". מכאן שעלינו לדבוק בהסתפקות.

טאפאסיה – עבודה עם חום אשר מטהר, מזכך ומנקה. מאמץ לוהט בכל הנסיבות להשגת מטרה מוגדרת בחיים. בתרגול האסנה ניתן לגוף לבעור בטאפס של להיטות ונקבל באהבה את זיעתנו החיונית לניקוי רעלים. הטאפס הוא גם האתגר, הניצוץ הפנימי המלווה את הגוף והתודעה במהלך התרגול והחיים עצמם. מבט פנימי לתוך הטאפס מפנה אותנו לאותה עוצמה, אנרגיה שמחזיקה, תומכת בלשהות במדיטציה, בעמידה בפני אתגרים, ביצירה, בפרטיקת האסנות ובעבודה בכלל. מכאן שהטאפס אינו מה שנוצר מתוך הפעולה אלא הדבר שמחזיקה את העבודה כולה.

סוואדהיאיה – לימוד וחקירה עצמית. התבוננות מתמדת במהלך התרגול והפיכת אותו הטאפס לאש מודעת ותומכת (שהרי ידוע כי אש עלולה להיות גם מסוכנת).

היכולת להיות תמיד במסע פנימי עם התחייבות ללמידה ושינוי.

אישווארא פראנידראנה – התמסרות לאדון כל הבחירות. כל היאמות והניאמות מובילות אותנו להתמסרות לאדון כל הרצונות שהוא האמת המוחלטת הקיימת בתוכנו. כך שאנו פחות ופחות נופלים לאדון האמקארה – האגו – ויותר מוצאים את אדון הבחירה: את העצמי שלנו.

עם כל אחד מעשרת הערכים האלו אנו מוזמנים להיכנס לתנוחה ולחיים ככלל.

היאמה והניאמה הן כמו מעיין מראה המשקף אל העצמי. מרגע שנדע לראות זאת נוכל לגשת אל תרגול האסנה ממקום של כנות ואהבה, ובכך נוודא תמיד שהתרגול המסוים שבחרנו הוא בדיוק הנכון.




837 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page