top of page

פראנהיאמה

עודכן: 16 בינו׳ 2022


פראנה – אנרגיית חיים, יאמה – מוות

מקום שאין בו נשימה אין בו חיים

טכניקת התרגול


· מקום - איפה נמצאת הנשימה

· משך - כמה זמן היא נמשכת

· איכות – עומק, מהירות, קצב

מהלך הפראניאמה הוא מהלך של הקשבה לשדה העדין של הנוכחות שלנו

הנשימה היא הפעולה הבסיסית ביותר בחיינו. אפשר לשרוד ימים שלמים ללא אוכל או מים, אך ללא נשימה חיינו נגמרים תוך מספר דקות. בהתייחס לחשיבותה, מדהים כמה מעט תשומת לב אנו מעניקים לנשימה נכונה.

המסורת היוגית מעניקה חשיבות לנשימה בשני היבטים שונים: הגברת כמות החמצן לדם וכפועל יוצא גם למוח, וככלי לשליטה על הפראנה, אנרגיית החיים, ובאמצעותה שליטה גם על המחשבה והתודעה.

פראנהיאמה היא מדע הנשימה, המתבצעת באמצעות תרגילי נשימה המעניקים חיות ובריאות לגוף.

רוב האנשים אינם בתשומת לב מלאה לאופן בו מתבצעת הנשימה בחיי היומיום. לרוב, הנשימה היא שטחית, לפעמים דרך הפה וכמעט ללא תשומת לב לתפקיד הסרעפת בתהליך. כך כמות החמצן המוכנסת לגוף והשימוש במלוא קיבולת הריאות הינם מוגבלים.

תרגול היוגה מקנה הרגלי נשימה חדשים. נשימה נכונה כוללת הכנסה והוצאת אוויר דרך האף, כאשר הפה סגור, שאיפות ונשיפות מלאות תוך הפעלת הריאות במלואן.

תרגול נשימות מוביל לשליטה בנשימה וכפועל יוצא לשליטה גם על הפעילות המנטאלית. יש קשר הדוק ביניהם: כאשר אנו כועסים ומפחדים הנשימה נהיית שטחית ומהירה. לעומת זאת, כאשר אנחנו רגועים הנשימה הופכת לאיטית ורגועה אף היא. ולהיפך, רק אם הנשימה עמוקה ורגועה יש סיכוי למצוא שקט גם במימד הנפשי.

אם מצב הרוח שלנו משתקף באופן הנשימה, נוכל להסיק מכך שגם לנשימה השפעה מכרעת על מצבנו הנפשי. באמצעות תרגילי הנשימה אנו מכינים את עצמנו גם לתרגול של ריכוז מנטאלי ולמדיטציה.

תרגול הפראנהיאמה עובד גם על פתיחת הערוצים האנרגטיים שדרכם עוברת הפראנה, אנרגיית החיים, ומתפזרת לכל אורך הגוף. שמירה על מעברים אלו פתוחים מבטיחה זרימה אנרגטית טובה יותר לכל הגוף.



6 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page